FINANS
Långivers pligt til at kreditvurdere forbrugerne
Når du som forbruger ønsker at tage et lån, er der naturligvis en række regler, som vi hos Lendon.dk skal overholde som långiver. Forbrugerombudsmanden har i samarbejde med brancherepræsentanter revideret retningslinjerne for kreditvurdering ifm. kortfristede lån indgået som fjernsalgsaftaler gældende fra 1. maj 2017.
Klarere retningslinjer
De nye retningslinjer gør det endnu mere tydeligt, hvad kreditvurderingsforpligtelsen i kreditaftaleloven indebærer. Det fremgår således tydeligt, at långiverne er forpligtet til at vurdere, om den enkelte forbruger er i stand til at betale lånet tilbage. Långiveren skal derfor indhente oplysninger om forbrugerens økonomiske situation, inden forbrugeren får et lån, så långiveren har indsigt i, om forbrugeren må forventes at kunne betale lånet tilbage.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i forbindelse med offentliggørelsen af retningslinjerne:
“Formålet med kreditvurderingsforpligtelsen er at beskytte forbrugerne mod overgældssætning. Jeg er derfor glad for, at vi i fællesskab med långiverne har revideret retningslinjerne, så det nu er tydeligt, at långiveren skal vurdere om den enkelte forbruger har mulighed for at betale lånet tilbage.”
Hos Creamfinance, som står bag Lendon.dk, er vi positive over for de nye retningslinjer. Det er i alles interesse at der ikke bliver bevilget lån til kunder, der ikke kan betale tilbage. Det er efter vores opfattelse en udpræget misforståelse i offentligheden, at vi som forretning tjener penge på kunder, der ikke kan betale tilbage – gennem rykkergebyrer, morarenter og andet.
Vi ønsker kun gode og glade kunder hos os, og det er kunder, der betaler for deres produkt til tiden, som i enhver normal handelssituation. Vi gør således vores bedste til at hjælpe vores kunder gennem at yde en omfattende kreditvurdering, hvor vi afviser kunder, som vi ikke vurderer vil kunne betale lånet tilbage. Derved søger vi proaktivt at hjælpe vores kunder til ikke at forværre deres økonomiske situation.
I overensstemmelse med vores nuværende praksis
Gennem vores medlemskab i Dansk Kredit Råd har vi faktisk proaktivt været involveret i at udarbejde retningslinjerne og selv stillet konkrete elementer til forslag. Det resultat vi står med i dag er helt i overensstemmelse med vores eksisterende praksis og en god måde at sikre en velfungerende kreditvurdering i hele branchen,
Vores kunder vil således ikke mærke en forskel med disse nye retningslinjer, når de handler hos os, men vi håber på, at branchen som helhed vil blive styrket til at yde en kontinuerlig forbedret kreditvurdering.