slip-bekymringerne-for-dit-helbred

Slip bekymringerne og red dit helbred

“Bekymringer er “bare” tanker, og tanker er ikke mejslet i granit. Tanker kan ændres” – Psykolog, Irene Oestrich

Konflikter mellem dig og dem du har kær, minus på kontoen eller store ændringer i din dagligdag. Dette er alle typiske eksempler på, hvad der hos os mennesker kan være en direkte kilde til bekymringer.

Når vi lader noget gå os på over en længere periode, kan bekymringer blive en trussel for vores ve og vel. Men selvom vi bør tage vores bekymringer yderst alvorligt, så skal vi faktisk allerhelst slippe dem. I hvert tilfælde hvis vi kigger på problematikken fra en biologisk vinkel.

Ryd op for dit helbreds skyld

Det giver sig selv, at hvis du eksempelvis har overtræk på kontoen, så er det ikke en bekymring du blot kan slippe, uden nogensinde at tænke på den igen. Måske er det hvad, du har gjort i første omgang, siden din konto nu lider. Det er muligt at du kan glemme din dårlige økonomi for en stund, men bekymringen vil komme tilbage som en endnu større problematik end før, og da bliver den farlig.

Når menneskets hjerne belemres med en bekymring, så opstår der en lille stressreaktion. Den er som sådan ikke farlig. Får bekymringen derimod lov at ligge og ulme over en længere periode, så vil mængden af stress naturligvis også være større. Stress sender kroppen og psyken ud af balance. Af den grund kan stress også føre nogle bivirkninger med sig. Herunder hører depression, angst og hjerte-kar-sygdomme.

Har du brug for hjælp til økonomien, så læs eventuelt vores guide: Lær alt om RKI og få hjælp til at blive gældfri eller vores 25 tips til en bedre privatøkonomi.

Dyrk hjernens naturlige lykkepiller

Det er nemt at slå fast, at man bør slippe en bekymring – Men hvordan gør man så lige det? Første step er altid, at få taget hul på bekymringen og gøre hvad du kan for at udrede den. Skylder du eksempelvis penge i banken, så dan dig et overblik over, hvordan du kan afbetale gælden hurtigst muligt. Så snart du kender planen til punkt og prikke, vil du formentlig også mærke, at bekymringen skiftes ud med en indre ro.

En længerevarende bekymring kan som skrevet være hård kost for hjernen. Sørg derfor for, at kompensere med noget som du og dit helbred har godt af i stedet. Vores hjerne er så genialt indrettet, at den ud fra de handlinger, du gør i livet, kan finde ud af at belønne dig, med et stof som giver en lykkerus – Faktisk hele fire af dem.

slip-bekymringer-bliv-glad-Slip bekymringerne og red dit helbred-blog-LendonDK

Endorfiner

Stoffet endorfin er formentlig det mest velkendte naturlige lykkerus. Endorfin udløses eksempelvis når vi dyrker motion eller griner højlydt. Ydermere så virker endorfin smertelindrende. Måske har du prøvet at løbe en tur, hvor mælkesyren slår til i benene, og du er lige ved at give efter. Men alligevel så fortsætter du, og på et tidspunkt har du glemt alt om smerten – Da er det endorfinen som slår ind.

Serotonin

Her er der tale om en neurotransmitter – Altså et signalstof, som er knyttet til vores nervesystem. Serotonin udløses, når vi føles os værdsat eller gennem sollys. Serotoninen kan være altafgørende for dit helbred, netop hvis du har bekymringer omkring dig.

Et lavt indhold af serotonin i kroppen, er nemlig hvad man oplever hos depressionsramte personer. Så selvom du har rod med røde tal på bundlinjen, så er det stadig vigtigt, at du føler, du gør hvad du kan. Sådan kan du blandt andet slippe dine bekymringer og udløse stoffet serotonin.

Oxytocin

Oxytocin er også kendt som “kærlighedshormonet”, da det udløses gennem nærhed. Oxytocin er det stof som træder i karakter, når en kvinde skal føde. Faktisk er oxytocin frygt-reducerende, hvorfor det netop også er et brugbart hormon, hvis du forsøger at slippe en bekymring.

Dopamin

Stoffet dopamin er det stof som tiltræder, når vi belønner os selv. Dopamin er signalstof i hjernen, og derfor har mængden af stoffet også en vigtig betydning for, hvor motiveret og positive vi er i forskellige situationer.

Derfor skal du huske:

  • Dyrk motion og skab rum for latter, for at udløse endorfiner
  • Vær sammen med folk der værdsætter dig og ophold dig i solens stråler for at udløse serotonin
  • Hav nærhed med folk som du holder af. Oplagt er det selvfølgelig en kæreste eller ægtefælle, men dette kan også være en ven eller et familiemedlem. Således udløses oxytocin
  • Giv dig selv belønninger. Har du eksempelvis gjort det mindste for at få bugt med et problem, bør du give dig selv en lille belønning. Således udløses dopamin.

Et stabilt og sundere liv uden bekymringer

Så husk blot på, at bekymringer starter i tanker, og disse kan brydes, så snart du beslutter dig for det. Når ikke du bekymrer dig, kan du meget bedre holde fokus på, at dyrke det som skaber din indre ro. Naturligvis er en tømt bankkonto en kritisk sag, men det er et dårligt helbred også.

Du ville måske også kunne lide......

Guide: Mindeværdig julehygge på budget

Julen er hjerternes fest og dét tidspunkt på året, hvor venner og familier mødes over hyggelige og stemningsfulde dage. Men julen koster også mange penge, for det er dyrt at holde julefrokoster,

Billige billetter til ferien - du aldrig glemmer

Mangler du inspiration til din næste ferie? Og vil du gerne finde billige billetter? Så har vi her samlet en række rejsedestinationer og aktiviteter, som vil inspirere dig. Om du er på udkig efter

Ansøgning om lån

Hvorfor bruge unødvendig tid på en ansøgning om lån, når du kan gøre det nemt og hurtigt. Vi ved, at vores kunder har mange andre vigtige ting at bruge deres tid på - og ansøgning om lån,