sund-billig-mad

Spar på dit madbudget og lev sundere

Det kan være en kamp i de danske hjem, at få økonomi og madbudget til at gå op i en højere enhed. Især studerende og andre unge mennesker, har nok oplevet at måtte bede familien om små lån, for at få mad på bordet.

Fødevarepriserne stiger konstant grundet højere fedtafgifter, sukkerafgifter og fokus på økologiske varer. Alligevel har supermarkederne altså masser af billige og sunde råvarer, som du kan få forbløffende meget nærende mad udad. Herunder følger en række råd til dig, som gerne vil spise sundere på budget.

Begræns dit kødindtag

I et i-land hvor landbrugsindustrien har været altafgørende for vores velfærd, kan det være svært at overbevise folket om at fylde mindre bacon på tallerkenen. At være kødspiser er absolut heller ingen synd. Dog har vi i Danmark for vane, at have et overforbrug af kød. Faktisk skal der ikke mere end 400 gr. kød til ugentligt, før dit ernæringsmæssige behov er opfyldt. Alt kødspiseri derudover er strengt taget rent luksus.

Tip: Prøv at mikse dit kød med grøntsager når du laver fars – så får du meget mere mad ud af mindre kød.

Veganer-bølgen: Den bedste løsning?

Fortiden ser vi en udbredt trend, hvor danskere tilslutter sig en livsstil som veganer. Mange tror muligvis at den beslutning skyldes en holdning om, at det er sundt for dyrene. Det kan naturligvis sagtens være årsagen til, hvorfor nogle ikke spiser kød. For andre handler det dog også om overproduktionen af kød, og den effekt som produktionen har for vores miljø.

En kampagne som egentlig startede i USA, er nu kommet til Danmark under navnet Kødfri Mandag. Holdet bag kampagnen opfordrer alle til at holde en ugentlig kødfri dag, da det ville betyde, at vi på verdensplan ville kunne formindske vores kødforbrug med 15%. Og det er ikke kun positivt for miljøet, men også for din økonomi. En skole i USA forsøgte sig med konceptet, og sparede efter sigende 20 % af deres madbudget.

  • Portionsanret din mad i køkkenet. Således er du nødsaget til at rejse dig, for at få fingrene i portion to.
  • Drik et glas vand, når du mærker “sult”. Mange forveksler tørst med sult.
  • Spis langsomt og tag en 20 minutters pause mellem portionerne. Der kan nemlig gå op til 20 minutter før hjernen registrerer mæthed.

Spis ud fra sanserne

“Du spiser med øjnene, før du spiser med munden”. Det kan ikke forklares eller udspecificeres, om end det er gældende for mange os. I virkeligheden handler det blot om stimuleringen af sanserne. Hvis du fokuserer på den sensoriske mæthedsfornemmelse, vil du opleve at spise mindre. Der er flere måder at gøre det på:

  • Kombiner surt, sødt, salt, bittert og umami
  • Kombiner teksturerne varmt, koldt, fast, sprødt og blødt
  • Tænk over anretningen af dine måltider

Måske kan du også lide...

Guide: Mindeværdig julehygge på budget

Julen er hjerternes fest og ikke mindst en tid fyldt med julehygge. Det er den tid på året, der emmer af nostalgi, varme og tryghed. Nu nærmer juletiden efterhånden sig med hastige skridt, og det

17 billige og alternative rejser som du ALDRIG glemmer

Læs med her, hvis du mangler inspiration til din næste ferie. Vi har samlet en række rejsedestinationer som du nok kender i forvejen, men med aktiviteter du ikke vidste, at du er nødt til at

Ansøgningsprocessen

Ved sammenligning af lån kan den tid det tager at ansøge også være vigtig. Hvor lang tid tager det at ansøge? Det varierer hos de forskellige udbydere. Hos lendon.dk kan du ansøge om et lån på